One night in bangkok (och en i buss)

I skrivande stund sitter jag, Rally, Lisa, Johan, Tore och Fredrik på en av smågatorna i bangkok och äter lurre. När det här kommer iväg, nån helt annanstans.
Ylva och Leo kikar är ute på egna äventyr och kikar på nationalmuseet och nån marknad. Rebecca började sin flygresa hemåt tidigt imorse och Peter flög hem för ett par dagar sedan.

Lämnar sol och bad i Khao Lak.

Tog den lyxigaste bussen vi kunde hitta för den 11h långa resan mot Bangkok.

Fredrik visar på hur mycket plats vi fick.

Avnjöt en knepig thailändsk komedi utan text och sov sedan gott, ett tag. Någon gång under kvällen vid 11-12 tiden blir vi väckta när bussen stannar. Folk börjar kliva av och nyvakna antar vi att det är dags för maten som skulle ingå i resan. Vi lyckas få ur nån bussmänniska att vi har 30 min på oss och antar att vi ska följa virrvarret in i vad som ser ut som en matmarknad. Vi möts av massvis med folk som irrar runt, hög hetsig musik, utrop på thailändska, ett myller av matstånd och inte en skylt på engelska. Kaos.
Vi såg tillslut efter att ha irrat runt folk som blev inslussade i en sal i utbyte mot biljetter och där fick visst även vi komma in. Skönt, där var det lugnt och maten kom på en gång. Det var vidrigt, vi gick och köpte bananpannkaka och blev nästan ifrånkörda av bussen istället.

Det råder delade meningar om matens oätbarhet, men alla är överens om en sak, det var helt klart resans sämsta matupplevelse!

Spenderade tiden i Bangkok med att kolla in MBK-gallerian som hade det mest en kan tänka sig. Flygplan till Fredrik, bilar till Rally, fika i mängder och VIP-bio!

Tors 20/3 | Lazy days

De senaste dagarna har vi njutit i fulla drag av att inte göra något vettigt överhuvudtaget.
Så här gick det till när vi träffade Fredrik!

Idag hittade vi en vän, han hette Fredrik

Fredrik har redan många vänner, den ena heter vänster fot och den andra höger fot

Fredrik gillar att leka

Fredrik gillar även hattar

Speciellt från Thailand.

Ja, ungefär så.

Vi har tydligen fått för oss att det är schysst att jogga längs stranden mot kvällarna

Rebecca har fått nya vänner

Fredrik blev avis.

Tis 18/3 | Khao Lak

Igår lämnade vi som sagt Phi Phi och siktade mot Khao Lak. Resan hit var dock en av dom sämre hittills då en stor del av tiden spenderades i en alldeles för varm och trång van med sämst stötdämpare och sämst chaufför på en sämst väg.

Fram kom vi iallafall tillslut och Fredrik hade redan ordnat med boende som dock inte såg mycket ut för världen när vi kom dit. MEN vi insåg snart att det var både fräscht, stort, nära till stranden OCH billigt, fantastisk helt enkelt! Gjorde inte så många knop resten av dagen. Åt, badade och snurrade runt på nån marknad mot kvällen.

Idag tog vi sovmorgon, hittade ett schysst tysk-inspirerat bageri som hade riktigt bra frukost, var på ett tsunamimuseum, badade, åt god middag och åt sjukt god glass. Bra dag!
Imorgon blir nog minst lika bra!

Sön 16/3 | Hajar!!

Imorse var vi upp och snorklade snorklade trots solens frånvaro och det var minst att värt det trots att det blev lite kyligt. Vi timade högvattnet väl och fick se flertalet Blacktip Sharks (revhaj som blir upp till 1,8-2 m)!
Vi såg även sådana när vi dök häromdagen men jag kom inte på att skriva det då! Hur som, asnice!! :D Tråkigt att min vattentåliga kamera bestämt sig för att inte längre vara vattentät dock..

Annars har vi bara softat och det har regnat och varit sol om vartannat hela dagen. Har varit en oerhört skön och avslappnande dag och vi lyckades ändå bli lite svedda hela bunten.

Har hört att Fredrik, Rebecca och Johan är tillbaka från dykbåten och är framme i Khao Lak. Även vi här på Phi Phi reser mot Khao Lak imorgon för att möta upp resten.

Gjorde ett tappert försök att fånga känslan av fullmånen som skiner upp hela havet men det gick inte ens nästan.

Lör 15/3 | Regnet…

Nu är jag up to date med uppdateringarna (förutom att internet inte alltid vill vara med..)!

Imorse lämnade Peter, Ylva och Leo ön för att åka in till Khao Lak där Fredrik, Rebecca och Johan kommer anlända från dykbåten imorgon (söndag). Peter planerade att göra några sista dyk därifrån innan han åker hem då han åker tidigare än reasen av oss. Ylva och Leo har bokat in sig på en dykbåt till Similan Islands (där F, R och J är och dyker just nu) mån-ons.

Ett oväder har dragit in över västkusten som ser ut att ligga kvar i någon dag. Dock så hann vi med en del sol innan regnet kom över oss på Phi Phi.

När regnet lugnat sig bestämde vi oss för att ta en vandringstur och hittade en inte så turistig väg in till stan. Gick även upp till öns högsta viewpoint.

Avslutade med ett kvällsdopp och underbart goda milkshakes! Imorgon blir det tidigt upp för att vara först på bästa snorklingsstället! :D

Fre 14/3 | Rock Climbing och födelsedag

Lisa fyllde år och ville fira i lugn och ro med snorkling och strandhäng (hörde ryktas om fin fisk och en asstor krabba). Jag, Ylva och Leo kände däremot för mer action och drog iväg på klättring!

Leo kämpar sig uppåt!

Nöjd.

Njuter av utsikten! (Video)

Klättringen gick asbra och var hur kul som helst, Ylva var skitsnabb, Leo brute-forceade med armstyrka och jag kände att jag gör framsteg med tekniken! :)

Blev såklart tårta och presenter för Lisa mot kvällen!

Tors 13/3 | Lugnet

Igår (Torsdag) gjorde vi inget, eller inte jag i alla fall, läste bok och softade i skuggan/badade mest hela dagen om jag inte minns helt fel.
Peter dök och Leo vandrade den ca 40 min långa biten in till stan genom obygden.

Lägger upp två passande videos i alla fall.

Livet 1

Livet 2

Dom har även Thailands hittills bästa shakes här!

Inget slår en svalkande Oreo-Milkshake i värmen!

Ons 12/3 | Äntligen under ytan igen!

I onsdags var det äntligen dags för dykning igen!

Jag och Tore fick lära oss konster så som bakåtvolt och Pingvinen under lunchbreaket.

Efter dykningen så lämnade Fredrik, Rebecca och Johan ön för att åka iväg på en 4 nätters Live Aboard dykbåt till Similan Islands vilket ska erbjuda bland den bästa dykningen i Gulf of Thailand!
Ylva och Leo stannade i centrum för att de skulle avsluta sin AOW kurs med ett nattdyk senare på kvällen. Vilket gick bra! :D
Resten av oss åkte ut vårt nya boende på Phi Phi Hill ute på Long Beach för strandhäng.

Tis 11/3 I Phi Phi

Kom på att några av oss tog ett smakprov av kvällslivet under kvällen/natten till tisdagen.

Förstår att Phi Phi är ett så populärt resmål för festsugna. Det är bara att välja och vraka bland utbudet av pubar och partyställen och även här är det ingen skillnad på helg och vardag!
Väldigt kul kväll men tempot blev något lägre under tisdagen för oss som blev kvar..

Medans Ylva och Leo påbörjade sin Adcanced Open Water kurs och spenderade dagen ute till havs ägnade vi andra tisdagen till att hitta ett riktigt bra frukostställe och åkte sedan ut till Long Beach (en annan lugnare/”finare” strand på ön) för att sola, bada och scouta efter nytt boende.

Becca och Fredrik njuter

Peter och Rally njuter

Johan blev smått lyrisk när vi snubblade över ett gym..

Vi hittade en resort som tack vare att det låg ca 85 trappsteg upp från stranden längst ut på en udde var riktigt billigt och även gav en fantastisk utsikt över havet. Vi hade en natt kvar inne på vårt dåvarande boende närmre stan men bokade några nätter efter det på vårt nyfunna guldkorn!